Tips og tricks

UNDER UDARBEJDELSE……….. Tips og trick til din jobsøgning bliver løbende opdateret. De helt overordnede ting: CV Dit CV er alle de faktuelle data omkring dine tidligere arbejdspladser/kompetencer og er dit absolutte allerbedste salgsværktøj, når du skal sælge dig selv. Med dit CV skal du skabe arbejdsgiverens opmærksomhed på 1/2 til 1 minut. Derfor er det vigtigt at det er overskueligt, relevant i forhold til jobbet, struktureret i korrekt kronologisk rækkefølge og gerne med billede. De 4 elementer, som kommende arbejdsgiver først kigger efter er:

  • Profil
  • Erhvervserfaringer
  • Uddannelse
  • Foto (det rigtige – dvs. ingen nedringede bluser, billeder med solbriller eller andet spas)
  • Personlige data

Sørg for at sætte dine personlige data i starten af side 1, og en god ting er også, at du som minimum skriver dit navn og sidetal i bunden eller toppen af alle sider. Profilteksten som max skal fylde 5-8 linier skal gerne give et hurtigt billede af din baggrund og absolutte kernekompetencer, som er relevante i forhold til jobbet som du søger. Godt halvdelen af modtagerne læser KUN profilafsnittet i deres screening af ansøgerfeltet – DERFOR er det vigtigt, at din profil altid afspejler det job, som du søger. Profilteksten skal være en dynamisk tekst, som skal forandre sig i forhold til virksomhedens behov og dine kompetencer. Den skal være en kort, sammenhængende præsentation af dine kernekompetencer, og du skal kort vise hvad den røde tråd i dit arbejdsliv har været. Husk “keep it simple” – ingen lange forklarende tekster, men faktuelle sætninger, som kort beskriver dine faglige kompetencer. Du kan finde eksempler på en profiltekst Profiltekst (Dette skal være et link til en underside). Et kompetence CV er altid godt, da det er kort, præcist, overskueligt og letlæseligt. Et kompetence CV er et CV, som er bygget op i “bullet-form” – dvs. at dine kernekompetencer i dine tidligere jobs er listet i punkt form under hvert job. Du kan finde forskellige layout-muligheder til dit CV HER. (dette skal være et link til en underside) Når du er færdig med cv’et, så tjek det igennem for fejl. Og tjek også om følgende er på plads:

  • At alt er relevant – set med modtagerens briller på?
  • At CV og ansøgning har samme skrifttype?
  • At der er sidetal på dit CV?
  • At du har gemt som PDF og navngivet den med dit navn?
  • At dine dine kontaktdata (navn, mobil, email) fremgår på alle sider – enten i en header eller footer?
  • At jo længere tilbage du beskriver dine jobs – jo færre detaljer. (Vi anbefaler at du max ca. går 15 år tilbage mht. erhvervserfaring)
  • At der ikke er gentagelser?
  • At dit CV stemmer overens med din LinkedIn profil?
  • At der ikke er nogen stavefejl – derfor HUSK at læse korrektur – eller få en anden til det, da du nok har stirret dig blind på teksten.

ANSØGNING Hvor CV’et med dine relevante kompetencer og kvalifikationer får dig med i bunken med interessante kandidater, er det ANSØGNINGEN, der skal overbevise modtageren om, at du skal til samtale. Målet med ansøgningen er nemlig ikke jobbet, men samtalen. Ansøgningen må max fylde 1 side, og sørg for at der er luft i teksten – dvs. det må ikke være tæt skrevet. Ansøgning skal spejle jobopslaget – dvs. at du her beskriver hvad du kan bidrage med i forhold til deres krav og forventninger. Dvs. du skal være målrettet omkring HVAD du kommer med og kan bidrage til OG så skal det skrives i motiveret form. Derfor gennemlæs altid jobopslaget grundigt og high light de områder, hvor du kan genkende dig selv samt high light de krav og forventninger, som de har til deres nye medarbejder. RING gerne virksomheden op inden du skriver din ansøgning, som du evt. kan få afklaret dine spørgsmål, som f.eks. kan være hvad de primære og sekundære arbejdsopgaver er, så du kan matche din ansøgning bedst i forhold til deres behov og dine kompetencer. Du kan finde eksempler på spørgsmål HER. (dette skal være et link til en underside) Gevinsten ved at ringe er:

  • Du får nemmere ved at skrive din ansøgning,fordi du har fået afklaret, hvad du skal fremhæve/lægge mest vægt på
  • Du adskiller dig fra størstedelen af ansøgerfeltet, da der ikke er mange, som ringer op inden
  • Du viser proaktivitet og initiativ
  • Du kan allerede i telefonen mærke “stemningen” i virksomheden – eller mærke chefens imødekommenhed

Derfor gør det endelig – det kan være svært i starten, men med få konkrete spørgsmål, så er du hjulpet godt på vej. Find dem HER. Jeg vil ALTID anbefale dig at søge både opfordret og uopfordret. Den uopfordrede ansøgning er efterhånden meget brugt, og igen her viser du et SÆRLIGT initiativ, som mange virksomheder sætter pris på. Det er selvfølgelig vigtigt, at den uopfordrede ansøgning er målrettet den pågældende branche/virksomhed til et job, som du ved, at de kunne have brug for. Derfor er det meget relevant at tjekke deres hjemmeside ud, så du har en klar fornemmelse af, at de bruger medarbejdere med præcis DINE kompetencer samt at du beskriver hvilken værdi virksomheden får ved at ansætte dig. For at blive opmærksom på dine styrker og kernekompetencer bruger jeg et personligheds testværktøj, som kan hjælpe dig til at blive klogere på dig selv. Dette kan købes separat og kan bookes under “Book en aftale”. Ved køb af produktet får du en rapport og en personlig tilbagemelding med mig. Tryk HER (Bent)